Norbert Oravec: Myšlienka podporiť HC Košice ma lákala od počiatku môjho pôsobenia v metropole východu
V rámci partnerstva s Cassovar Business Center, a.s. v Košiciach sme sa porozprávali s členom predstavenstva p. Oravcom, ktorý nám prezradil niečo málo o svojej profesijnej kariére, prečo sa rozhodol podporiť náš klub a aj to či sa považuje za hokejového fanúšika.
Na úvod sa nám v krátkosti predstavte.
Pôvodom pochádzam z Košíc a napriek tomu, že som v 18 rokoch odišiel študovať do Bratislavy na Fakultu Managementu Univerzity Komenského, srdcom som dodnes zostal hrdým východniarom. Po škole som 10 rokov pracoval na rôznych pozíciach v banke najmä v oblasti projektového financovania a posledných 12 rokov som živnostník a zvyčajne riadim firmy v pozícii výkonného manažmentu. Momentálne som člen predstavenstva spoločnosti Cassovar Business Center, a.s. v Košiciach, kde som sa vrátil takmer pred 3 rokmi po dlhých rokoch. Mám 16 ročného syna Jorik.
Pracujete v oblasti manažmentu od začiatku svojho profesijného života alebo ste sa k tomu dostali postupne?
Ako som spomínal, začínal som v banke, kde som sa postupne vypracoval na manažerské pozície tesne pod úrovňou predstavenstva. Posledných 12 rokov sa venujem manažmentu v pozícii nezávislého konzultanta/experta. Riadil som spoločnosti v rôznych oblastiach - maloobchod, farmácia/chémía, reality, atď.
Je veľkorysé, keď funkcionári ako vy majú ochotu pomáhať a podporovať iné projekty. Prečo ste sa rozhodli podporiť práve projekt Sense Aréna v HC Košice?
Myšlienka podporiť HC Košice ma lákala od počiatku môjho pôsobenia v Košiciach a to najmä z dôvodu, čo hokej pre Košičanov znamená už 100 rokov, koľko radosti mestu za tie roky priniesol a verím, že aj v budúcnosti prinesie. Zároveň pôsobí klub v blízkosti Galérie Cassovar a verím, že je prospešné budovať si v meste, kde spoločnosť pôsobí dobré "susedské" vzťahy. V neposlednom rade, spojenie značky Cassovar a HC Košice v projekte Sense Arény pomáha pozitívnemu vnímaniu našej značky. Samotný projekt je jedinečný, moderný, inovatívny a to sú hodnoty, ktoré chceme spájať aj so značkou Cassovar.
V obchodnom priestore je to často o formálnych vzťahoch. Stále však existujú aj nejaké podnety, ktoré tieto vzťahy tvoria. Čo vás spája s hokejom?
Hokejový zápas predstavuje prirodzený priestor a moment, kedy sa obchodný formalizmus mení na inú silnejšiu emóciu, ktorá môže byť veľmi vhodná pre budovanie priateľských a férových obchodných vzťahov. Funguje to tak všade vo svete. Spoločné fandenie "svojmu tímu" jednoducho spája fanúšikov a to aj z radov manažérov a majiteľov spoločností. Zároveň poskytuje možnosť vytvorenia nových obchodných príležitosti a partnerstiev. Kolektívny šport ako hokej je o tímovosti, spolupráci, stratégii, príprave, výhrach, ale aj porážkach, prekonávaní prekážok a toto všetko sa odráža aj v riadení firmy.
Považujete sa za hokejového fanúšika?
Kedysi som bol veľkým fanúšikom hokeja. Začalo to v detstve, keď ma otec priviedol nielen na futbalový štadión starej Lokomotívy alebo VSS, ale aj do plechovej stodoly pôvodnej arény Ladislava Trojáka. Okamžite ma opantala fanúšikovská atmosféra, keď celý štadión hučal VeeSŽet a pritom sa triasli plechy haly. Zažil som obe federálne tituly v roku 85 a 87. K tomu sme sa v 85om, keď som mal 10, stali majstrami sveta v Prahe s naším Igorom Libom a Vincom Lukáčom - skutočnými hokejovými legendami. Potom som zúril počas výšky v Bratislave, keď nas zarezal rozhodca vo finále proti Slovanu alebo keď beštia Rusznyak takmer odťal hlavu sekerou nášmu hráčovi. Potom prišli najlepšie roky našej repre na čele s Peťom Bondrom, Palim Demitrom a ostatnými chlapcami. To boli časy, keď som v noci vstával a sledoval NHL... aj moje fanúšikovanie vtedy kulminovalo až do olympiády vo Vancouveri. Nejako to poľavilo, keď zomrel Pali Demitra. Ale stále sa považujem za hrdého fanúšika Košíc a Slovenska. Prezradím pikošku, dodnes spávam v hokejovom drese slovenskej reprezentácie :-)
Ako hodnotite spoluprácu s HC Kosice po prvom roku?
Napriek náročnej situácii v súvislosti s pandémiou a neprítomnosťou divákov na zápasoch, hodnotím spoluprácu ako prínosnu a prístup klubu, aj vďaka osobnému nasadeniu marketingovej manažérky p. Šmelkovej, ako profesionálny. Práve v týchto dnoch pripravujeme finančný plán na rok 2022 a máme záujem pokračovať naďalej v spolupráci s klubom. Nejde len o marketingový potenciál tejto spolupráce a budovanie značky Cassovar, ale aj o potrebnú podporu pre šport v Košiciach, najmä v čase, keď sa štát chová ku klubom (nielen hokejovým) veľmi macošsky a je ohrozená samotná existencia aj silných športových tradičných značiek. V meste, ako sú Košice by sa malo nájsť dostatok súkromných sponzorov, ktorí budú ochotní podať klubu pomocnú ruku a pomôžu prekonať toto náročné obdobie. Osobne spoluprácu s HC Košice odporúčam.
Čo by ste popriali HC Košice pri príležitosti 100 rokov od založenia hokeja v meste?
Zo srdca želám klubu veľa športových úspechov, nech naďalej prinášajú fanúšikom nielen radosť, ale nech je klub aj zdrojom hrdosti Košičanov, tak ako tomu bolo minimálne posledných 40 rokov, čo si osobne pamätám. Prajem klubu veľa spokojných sponzorov, silné divácke zázemie, finančnú stabilitu a opäť vypredanú Steel Arénu.
Máte nejaký odkaz, ktorý by ste chceli odovzdať mladým ľuďom, ktorí zaváhajú pri dôležitých životných rozhodnutiach (možno aj pri otázkach podnikania)?
Necítim sa nejako veľmi oprávnený mudrovať a rozdávať rady mladým ľuďom. Každý z nás má svoju vlastná cestu životom, ktorá je jedinečná a neverím v univerzálne návody. Ale asi by som všetkým odkázal jedno. Snažte sa nevzdať, keď prídu do cesty prekážky a brať veci s nadhľadom a pozitívnym myslením.